Hobit a Pán prsteňov 9-krát inak

Myslíte si, že pri písaní Hobita alebo Pána prsteňov mal Tolkien jasno vo všetkom, čo sa udeje? Alebo že natočiť film podľa knižnej predlohy je úplne jednoduché, keďže sa stačí držať samotnej knihy a všetko pôjde ako po masle? Ak ste na obidve otázky odpovedali áno, tak vás musím sklamať. Ani samotný Tolkien presne nevedel, kam ho jeho príbeh zavedie, a niektoré rané verzie boli vážne uletené. Ale ani tieto prvé Tolkienove náčrty stále neboli natoľko na hlavu ako niektoré nápady filmárov, ktorí sa snažili adaptovať tieto knihy na filmové plátna alebo televízne obrazovky.

Začítajte sa teda do deviatich šialených nápadov, ktoré sa našťastie nezrealizovali, určite sa dobre zasmejete! Ale čítajte pozorne, lebo na konci budete môcť hlasovať za najviac šialený nápad zo všetkých. :)

Nápad č. 1

V Hobitovi veľký čarodejník Bladorthin pomôže trpaslíkovi Gandalfovi použiť Fimbulfamiho mapu, aby našiel Smauga. Neskôr Odo, Frodo a Marmaduke požiadajú Binga, či by sa k nemu nemohli pripojiť za dobrodružstvom v Pánovi prsteňov.

Koho to bol nápad: J.R.R. Tolkien

Ak sa vám veta vyššie zdá divná, nezúfajte. Tolkien všetko opravil predtým, ako boli jeho knižky vydané. Ako môžete vidieť, Tolkien nebol veľmi dobrý vo vymýšľaní mien len tak na počkanie. Pôvodne sa Gandalf volal Bladorthin (toto meno sa v Hobitovi tiež objaví, ale iba ako odkaz v kapitole “Čo bolo dnu”) a Thorin bol pomenovaný ako Gandalf. V prvých náčrtoch Pána prsteňov Frodo bol Bingo Bolger-Baggins, Pippin bol Odo (viac-menej) a Chicho bol Marmaduke. A Aragorn? Svoj život začal ako Trotter (Klusák) a jeho pravé meno bolo Peregrin Boffin.

Zanedlho určite zistíme, že Christopher Tolkien začal svoj život ako Schnoodledoodle, predtým ako J.R.R. Tolkien upravil mená svojich detí a pomenil ich aspoň niekoľko krát.

Nápad č. 2

Jeden Diamantový Prsteň

Koho to bol nápad: Rankin/Bass

 “Aké šťastie! V tejto nezvyklo dobre nasvietenej jaskyni je zásnubný prsteň.”

“Aké šťastie! V tejto nezvyklo dobre nasvietenej jaskyni je zásnubný prsteň!”

Tolkien má jasnú predstavu o tom, ako vyzerá Jeden Prsteň. Je to obyčajný prsteň bez nejakých ozdôb, teda až na písmo, ktoré sa objaví po zohriatí prsteňa. Jednoduchá vec pre tvorcov filmu, že? Očividne nie pre spoločnosť Rankin/Bass. Táto firma minula tri milióny dolárov na animovanú verziu Hobita, ktorá bola vytvorená pre televízne obrazovky v roku 1977. Ich pôvodný návrh je veľmi zvláštny, keďže Veľprsteň vôbec nie je obyčajný a bez ozdôb, ale obsahuje diamant o veľkosti Temnolesu, ktorý má väčšiu hodnotu ako animák, v ktorom sa nachádza. Našťastie vo finálnej verzii sa na Veľprsteni diamant nenachádza, aj keď (aby naštvali skalných fanúšikov) stále má podobný dizajn. (Bez toho diamantu sa aspoň Gloch nemusí pýtať: “To máš prsteň vo svojich vreckách alebo nás tak rád vidíš, milášik?”)

Nápad č. 3

Hrbáč Temnolesa

Koho to bol nápad: Weta Workshop

Pri prechádzke po Temnolese sa zrazu približuje nejaká temná postava. Najprv to vyzerá, že je to divoké zviera, ale potom je jasné, že je to ešte horšie: je to veľmi pokrútená ľudská bytosť – hrbáč, tak zohnutý, že takmer chodí po štyroch.

Nepanikárte! Je to iba Radagast. Alebo aspoň by to bol on, keby bol použitý návrh Paula Tobina, dizajnéra z Weta Workshop. Tobin vymyslel pre PJove hobitie filmy koncept “hrbáča”, našťastie tento nápad nezrealizovali a čarodejník tak dostal svoju aktuálnu podobu. Určite si všetci vieme predstaviť uľavu, ktorú zažil Sylvester McCoy… Až dovtedy, kým sa nedozvedel, že bude mať na vlasoch vtáči trus.

Nápad č. 4

Príbeh Pána prsteňov je spomienka, ktorú rozprávajú Chicho a Pipin, zatiaľ čo sa snažia prehovoriť Stromobrada, aby bojoval za Stredozem

Koho to bol nápad: Chris Conkling

“Húúm... ste si istí že by ste mi mali rozprávať toto všetko o Frodovi a Prsteni?”

“Húúm… Ste si istí, že je správne rozprávať mi toto všetko o Frodovi a Prsteni?”

Chudák Chris Conkling, iba vo svojich dvadsiatich rokoch musel napísať scenár pre animovaného Pána prsteňov od Ralpha Bakshiho. Bol to jeho prvý (a posledný) filmový projekt. Určite sa snažil, ako vedel (skúšal šesť rôznych stavieb deja), nakoniec bol ale nahradený scenáristom Peterom Beaglom (Tvorca Posledného jednorožca).

Conklingova myšlienka prerozprávať celý príbeh ako spomienku vo Fangorne bola ťažkopádna, a tiež predstavovala pár logických problémov. Beagle upustil od tejto myšlienky a prišiel s vlastným nápadadom: na začiatku prerozpárvať históriu Prsteňa je veľmi dobrý spôsob ako začať film o Pánovi prsteňov. Zvláštne je, že nebol posledným človekom s menom Peter, ktorému to napadlo.

Nápad č. 5

Chodcova pravá identita je… Bilbo?

Koho to bol nápad: J.R.R. Tolkien

Narozdiel od Georga Lucasa (údajne), tvorcov seriálu Lost (údajne) a boha (údajne), Tolkien nikdy nič neplánoval dopredu. Napríklad taký Chodec. Pôvodne sa volal Trotter (Klusák, ako sme už šokujúco odhalili). V čase príchodu tejto postavy do deja Tolkien nemal ani poňatia, čo zač bola táto osoba. Zdalo sa to ako dobrý nápad, nechať zjaviť sa tohto temného cudzinca, ktorý ponúkne pomoc. Potom prišiel s ešte lepším nápadom: čo ak Trotter neskôr odhalí, že nie je nik iný ako Bilbo Bulbík? Bilbo, oblečený v dômyselnej maske s klopkajúcimi drevenými nohami, by sprevádzal Froda zo Svažín do Vododolu, a to všetko ešte predtým, ako by odhalil svoju ozajstnú identitu:

“Prekvapenie, som tvoj strýko Bilbo!”

Teraz vám asi po rozume behá pár vecí. Prečo by Bilbo schovával svoju identitu pred Frodom? Prečo by Frodo Bilba nespoznal? A čo s tými drevenými nohami? Vskutku, aj sám Tolkien mal problém s týmito otázkami, a tak skúsil plán B: z Trottera sa stal dlho stratený Bilbov príbuzný… ktorý nosí drevené boty. Stále nebol dostatočne spokojný. Tolkien naďalej pracoval na postave a dokonca uvažoval aj o prostetických drevených nohách. Nakoniec ale tento koncept opustil a vytvoril Chodca, ktorého všetci zbožňujeme.

Nápad č. 6

Gandalf prinúti Gimliho, aby si vykopal jamu, do ktorej vlezie, a potom ho násilne ubije

Koho to bol nápad: John Boorman

V roku 1970 John Boorman napísal scenár k Pánovi prsteňov pre United Artists. Mohli sme tu nájsť sexuálny vzťah medzi Frodom a Galadriel, a tiež aj scénu, kde Frodo leží nahý na krištálovom stole pred obrovským amfiteátrom plným elfov. Za najväčšiu zmienku ale stojí scéna, kde je Gimli pochovaný a zbitý. Boormanova myšlienka bola, že pred západnou bránou Morie Gandalf prevedie nad Gimlim primitívny obrad znovuzrodenia. Potom, ako prinúti trpaslíka vykopať si dieru v zemi a vplaziť sa do nej, Gandalf ho zakryje plášťom a násilne ho bije (aj s nadávkami), až pokým si Gimli náhle nespomenie na prastarý trpasličí jazyk. Následne z diery vyskočí a zakriči tie správne slová, ktoré otvoria bránu do Morie.

Možný Tolkien fanúšok, ktorý pozerá Boormanov film.

Možný Tolkien fanúšik, ktorý pozerá Boormanov film.

Boorman si neskôr spomína na tento scenár vo svojej autobiografii:

“Mali sme scenár, ktorý sa nám zdal svieži a vhodný pre film a zároveň tiež obsahoval niečo z Tolkiena. Bol to ten správny duch, ktorého sme všetci obdivovali a vysoko si cenili počas tých mesiacov. Boli to skvelé a úžasné časy.”

“Nanešťastie”, v čase, keď sa scenár dokončil, do United Artist prišiel nový riaditeľ, ktorý sa o Tolkiena nezaujímal, a tak sa Boormanov Pán prsteňov nikdy nezrealizoval.

Nápad č. 7

Éowyn si odskočí od pôrodu a zabije pár ohyzdov

Koho to bol nápad: Peter Jackson

Zdá sa, že keď Peter Jackson a jeho tím písali Pána prsteňov, vždy keď dej bol trocha nudný, tak prihodili nejaký útok ohyzdov. Pár príkladov, ktoré boli vystrihnuté z prvého filmu: útok na Spoločenstvo, keď sa približovalo k Lothlórienu, útok, keď splavovali Anduin (po pravde, táto scéna je z knihy a bolo by skvelé ju vidieť) a útok na Froda a Sama, keď sa pripravujú na svoj odchod od ostatných. (Všetky tieto scény boli naozaj natočené, okrem scény na lodiach. Predtým, ako ju mohli natočiť, tak sa zdvihla hladina rieky a celú scénu im spláchla.) Môžete si myslieť, že pri Dvoch vežiach nebude potreba vkladať žiadne ďalšie útoky ohyzdov, keďže tam už ich bojuje 10 000. Ale PJ pôvodne zamýšľal ohyzdí útok počas ohyzdieho útoku. Tento nápad (ktorý sa aj natočil) bol počas útoku na Helmov žľab. Pár ohyzdov prelomilo obranu a dostali sa až do Trblietavých jaskýň, len preto, aby ich mohla zabiť Éowyn, ktorá práve pomáhala Morwen rodiť. Našťastie, táto scéna bola vynechaná počas toho, ako film strihali.

Nápad č. 8

Boromir má malú sestru Éowyn

Koho to bol nápad: Miramax

“Nie som si istý či sa mi páči kam toto smeruje.”

“Nie som si istý, či sa mi páči, kam toto smeruje.”

Ešte v temných devedesiatych rokoch, keď PJ pripravoval Pána prsteňov ako dva filmy pre štúdio Miramax, sa tomuto štúdiu scénar vôbec nepáčil. Ale aby sme boli féroví, nepáčil sa ani PJovi. Jeho príbeh bol plný postáv a zápletok, ktorým chýbalo riadne prepojenie. Ale PJ sa na tieto rané verzie scenáru pozeral ako na odrazový mostík, veľmi obľuboval proces prepisovania scenáru stále dookola, aby postavy dostali väčšiu hĺbku a dej bol lepšie prepojený. (No a toto si ponechal až do strižne.) Miramaxu sa však tento prístup veľmi nepáčil, najradšej by zobrali motorovú pílu a vysekali by všetko, čo tam byť nemá. Potom sa štúdio rozhodlo, že dva filmy budú príliš drahé a po PJovi chceli, aby to prepísal do jedného filmu. Dokonca mu poslali aj odkaz, ako to spraviť. Ich nápady: vystrihni väčšinu Morie, celý Helmov žľab a skombinuj Gondor a Rohan do jedného kráľovstva, ktoré vedie jedna postava skombinovaná z Théodena a Denethora. Boromir by zostal, ale Éomer by bol vystrihnutý a Faramir s Éowyn by boli skombinovaní do jednej postavy, Boromirovej malej sestry. (Nakoniec ten starý Boormanov scenár neznie tak zle, že?) Našťastie, New Line Cinema prebralo projekt od Miramaxu a spravilo tri filmy. Inak by sme my, Tolkienovi fanúšikovia, hovorili nefanúšikom, aby preskočili tieto hrané filmy a pozreli si animované adaptácie.

Nápad č. 9

Sam odnesie Veľprsteň k Hore Osudu úplne sám

Koho to bol nápad: Morton Grady Zimmerman

Morton Zimmerman a pár spolupracovníkov chceli spraviť filmovú adaptáciu Pána prsteňov už v roku 1957, tesne potom, ako boli knihy vydané. Podobne ako Boorman, Zimmerman mal tiež pár vlastných tvorivých nápadov: v jeho scénari Balrog hovorí a Gandalf premieňa prsteňové prízraky na kameň. Nápad, ktorý azda stojí najviac za zmienku je, že Sam opustí Froda a v misii pokračuje sám. Zimmermanov príbeh ide asi nejako takto: potom, ako je Frodo bodnutý Uzrutou, Sam ho opúšťa, zoberie Prsteň a vydáva sa smerom k Hore Osudu. Ako sa chystá Prsteň zničiť, tak je napadnutý Frodom, ktorého vzápätí napadne Gloch. Tolkien sa ku scenáru vyjadril, že je “necitlivý a unáhlený” a Zimmermanova adaptácia bola odsúdená na smrť, presne ako ľudia.

Tak a toto bol posledný šialený nápad. Verím, že ste sa dobre bavili, a ak ste sa dočítali až sem, tak zahlasujte za podľa vás najšialenejší nápad!

[poll id=”2″]

Preložené z: theonering.net