Peter Jackson

artcile_693_1Peter Jackson sa narodil na Novom Zélande v Pukerua Bay presne na Halloween v roku 1961.

Filmové začiatky

Ako dieťa si krátil čas lepením rôznych miniatúr (Čomu sa venuje dodnes, má rozsiahlu zbierku lietadielok a leteckých krytov z prvej a druhej svetovej vojny). V roku 1969 prišiel však zlom, na Vianoce otec priniesol domov 8mm kameru a Peterova cesta bola daná, ako 12-ročný sa pokúsil o svoj prvý prienik do sveta filmu.
Vojenské konflikty ho vždy fascinovali a pobehovanie s gumenou náhradou zbrane považoval za príliš trápne. Zobral preto pár priateľov, rozdal im lopaty, vykopali zákopy okolo kamery a začalo sa nakrúcať. Jeho prvý snímok sa volal World War II, známy aj pod názvom The Dwarf Patrol (Trpasličia hliadka), Peter v ňom pojednáva o svojej vízii vojnového utrpenia.

V sedemnástich nechal školu a zamestnal sa ako pomocná sila vo fotolaboratóriu, neskôr sa uchytil v grafickom oddelení wellingtonského denníka Evening Post. Traduje sa, že práve tu uvidel niekoľko nízkorozpočtových brutálnych hororov typu Noc mŕtvych (1968), Úsvit mŕtvych (1978) či Deň mŕtvych (1985).

Zápletka týchto filmov nie je nijako zložitá, akási anomália spôsobí, že sa podstatná časť populácie Zeme zmení na zombíkov. Tí sa potom samozrejme snažia ostatnú časť filmu zháňať si potravu – mozgy. Všetko je celé krvavé, pohľadu na šedú mozgovú kôru či kope vnútorností sa nevyhnete.
Tento špecifický filmový subžáner označovaný ako „splatter horor“ Peterovi natoľko učaroval, že sa rozhodol nakrútiť svoju vlastnú verziu zombie apokalypsy.

Kráľ splatter hororu

Z úspor si kúpil 16mm kameru, keďže cítil, že 8mm mu už postačovať nebude. Čo si kúpiť nemohol, to si požičal, pozháňal v bazároch, archívoch, na blších trhoch. Zvolal k sebe pár priateľov a kolegov s práce a spoločne sa vrhli na film s pracovným názvom Roast of the Days, ktorý nemal byť dlhší ako 10 minút.

Čoskoro sa ukázalo, že Peter má dostatok nápadov a nadšenia na celovečerný film, takže všetko, čo zarobil, vrazil do výroby filmu. V matkinej rúre piekol latexové masky mimozemšťanov, v dielni na kolene zostavoval rôzne pomocné zariadenia a držiaky na kameru. Prípravné práce trvali celkom 4 roky.

Vyzeralo to však nejasne, všetky finančné zásoby boli vyťažené. Našťastie zasiahol Jim Booth z Novozélandskej filmovej komisie a z rezervných fondov zaplatil všetky chýbajúce pohľadávky. Jeho kolegom to iste vtedy pripadalo ako samovražedná misia. Vďaka nemu a predovšetkým vďaka Jacskonovej nezlomnosti tak mohol na svet prísť klasický splatter Vesmírni kanibali (1987) a spolu s ním sa započala filmová kariéra Petera Jacksona.

bad-taste2_1Zápletka je šialená rovnako ako zvyšok filmu. Na území Nového Zélandu mimozemšťania vysadili komando, ktoré si z jeho obyvateľov pripravovalo potravu pre zvyšok vesmíru. Samotní emzáci sa usalašili v tele ľudí a čušali ako voš pod chrastou. Vláda však povolá 4-člennú skupinu A.I.D.S. (Astro Investigation Defence Service), ktorej úlohou je votrelcov vyhnať z Nového Zélandu. Nasleduje zmes zvratkov, exkrementov, do ktorých sú pomiešané litre krvi, slizu, hlienov, mozgov, mäsa – jednoducho všetkého, z čoho sa skladá ľudské a ufónske telo.

S veľkým pričinením všetkých zúčastnených sa film dostal až na prestížny filmový festival v Cannes. Diskusie nemali konca, Peter Jackson to dokázal, dobyl svet.

jackson-the-feeblesĎalší zo splatter hororov na seba nenechal dlho čakať, v roku 1989 sa objavil film Meet the Feebles a ide o skutočný klenot v tomto subžánri. Jeho hlavnými aktérmi sú plyšové bábky z televízneho detského programu The Feebles Variety Show. Problém však nastáva po vypnutí nakrúcania relácie, plyšáci sa začnú venovať vlastnému životu. Promiskuitný zajačik rozsieva všade AIDS, myšiak Trevor nakrúca sado-maso a fetiš porno, aligátor predáva drogy, mucha udáva kolegov bulváru, zvieratká sú závislé na heroíne, páchajú vraždy a samovraždy, schyľuje sa k masakru. A keď príde, ide o skutočnú „podívanú“, vata a franforce hračiek lietajú vo vzduchu. Ide o jednu z najnaturalistickejších porážok rozprávkových postavičiek v histórii filmu.

Živí mŕtvi a Hollwood

PJ-BRAIN-300x217Po úspechu Meet the Feebles sa dostavila potrebná finančná injekcia, a tak sa Peter mohol pustiť do odloženého scenáru hororovej splatter komédie Živí mŕtvi (1992). Zápletka je opäť jednoduchá, v novozélandskej zoo majú zvláštny exemplár „myšacej opice“, na ktorý sa príde pozrieť Lionel s priateľkou a matkou. Nebezpečný tvor pohryzie Lionelovu matku, ktorá umiera. Stane sa však z nej zombie a jedenie psov, zdravotných sestier a návštev začne byť už nápadné, preto je potrebné zasiahnuť. Nasleduje príval krvi.

sjff_01_img0217Živí mŕtvi predstavujú to najslávnejšie, čo sa v tomto subžánri urodilo, a otvorili cestu Jacksonovi do sveta Hollywoodu. Paradoxne znamenali aj koniec splatterovania. PJ zatúžil po vážnejších témach.
Tá prišla z napínavou drámou Nebeské stvorenia (1994), ktorá bola inšpirovaná skutočnými udalosťami a životným príbehom Juliet Hulme (Kate Winslet) a Pauliny Parker (Melanie Lynskey), dvoch dievčat, ktorých priateľstvo vyústilo v beštiálny zločin. Jackson dokázal, že vie tvoriť aj bez krvi, kritika ho prijala a on si odniesol nomináciu na Oscara za najlepší scenár.

Ďalší film Prízraky (1996) sa stal pomyselným krokom do veľkého filmového priemyslu – producentom mu bol Robert Zemeckis (Režisér Návratov do budúcnosti a Forresta Gumpa). Hlavnú úlohu stvárnil Michael J. Fox. Je to príbeh o trochu potrhlom mladíkovi, ktorý sa kamaráti s duchmi a patrične to využíva vo svoj finančný prospech.

Pán prsteňov

Spočiatku mala o celý projekt záujem firma Miramax a producent Saul Zaentz – tí však trvali na dvoch filmoch. Avšak vtisnúť tak rozsiahle dielo do dvoch celovečerných filmov sa rovnalo samovražde, pristúpilo sa teda k trom častiam. Jackson ponúkol sfilmovanie spoločnosti New Line Cinema a tá sa odhodlala na možno najväčší risk v dejinách kinematografie. Veď keby Spoločenstvo pohorelo na divácky nezáujem, mali by ešte dva filmy v rukáve – tento katastrofický scenár sa našťastie nenaplnil.

4750771_stdJackson bol už od mala obdivovateľom Tolkienových kníh, od čias, kedy uvidel animovaný film The Lord of the Rings od Ralpha Bakshiho (1978), uvažoval nad sfilmovaním nesfilmovateľného. Preto, keď prišla ponuka od Miramaxu, nezaváhal ani na sekundu.

Počas filmovania neponechal nič náhode, vedel, že ak by niečo pokazil, neodpustili by mu to tisícky fanúšikov literárnej predlohy po celom svete. Preto sa na každý detail sústredil tak, akoby bol kritický. Na dvore si postavil prototyp hobitej nory, práce na scenári mu trvali 3 roky, nehovoriac o čase strávených v dopravných prostriedkoch, keď križoval Nový Zéland za účelom hľadania filmových lokácií.

Všetko nakoniec dobre dopadlo, trilógiu prijali kladne jednako kritici, jednako aj samotní diváci a fanúšikovia, aj tí ortodoxní. Trilógia zarobila takmer 3 miliardy amerických dolárov a pri rozpočte 300 mil dolárov ide o jednu z najúspešnejších filmových sérií všetkých čias.

Po zásluhe bola oceňovaná mnohými filmovými cenami – získala 17 Oscarov, vrátane tých najcennejších (Režisér a najlepší film za Návrat kráľa), a nespočet ďalších cien (BAFTA, Zlatý glóbus, Grammy, Saturn, MTV, Hugo).

King Kong

Universal Studios podpísali s Jacksonom kontrakt na ďalší film, a to jeho srdcovú záležitosť – remake klasického King Konga z roku 1933. Práve tento film bol jedna z inšpirácií k tomu, aby sa stal režisérom.

Peter Jackson-2Skupina filmárov sa vydáva do Tichomoria hľadať legedárny Skull Island, na ktorom podľa povestí kedysi žilo gigantické monštrum menom Kong. Výprava, v ktorej figuruje excentrický režisér Carl Denham (Jack Black), krásna Ann Darrow (Naomi Watts) a scenárista Jack Driscoll (Adrien Brody) tajomný ostrov skutočne nájde a pristane na ňom. Bohužiaľ monštrum, o ktorom chceli nakrútiť hraný dokument, stále žije spolu s radou ďalších predhistorických živočíchov, ktoré ich začnú vážne ohrozovať na živote. V najväčšom nebezpečenstve sa ocitá Ann, ktorú unesú tunajší domorodci a v rámci tradičného rituálu ju chcú obetovať práve Kongovi. Ten sa však pri strete s krehkou blondínkou zachová úplne nečakane a príbeh naberá na epickosti.

Film bol prijatý rozporuplne, pri rozpočte 200 mil dolárov získal z celého sveta 550 mil, čo bolo pre štúdio sklamaním. Navyše Peter čelil kritike za natiahnutú stopáž, zdĺhavú strednú časť. Napriek tomu si film odniesol 3 Oscary za technické kategórie – mix zvuku, strih zvuku, vizuálne efekty.

Počas nakrúcania samotného filmu sa zameral na fanúšikov a pripravoval im tzv. vblogy – krátke videá z nakrúcania voľno dostupné na internete. Išlo o akýsi film o filme ešte pred samotným vypustením filmu do sveta. Týmto spôsobom spravil z remakeu King Konga projekt, pri ktorom sa divák dozvie veľa zaujímavostí zo zákulisia a prehĺbi sa v ňom záujem o film a filmovanie samotné.

Pevné puto

Film, ktorý vychádza z knižnej predlohy americkej spisovateľky Alice Sebold, sa odohráva v dvoch rodinách – realite a istej forme fantastiky, v ktorej sa nachádza duša hlavnej hrdinky. Premiéru mal v roku 2009.

Peter-Jackson-on-the-set-of-The-Lovely-Bones_gallery_primarySusie (Saoirse Ronan) je obyčajné 14-ročné dievča, ktoré urobilo tú chybu, že si skrátila cestu zo školu cez pole. A tak stretla pána Harveyho. Tento nenápadný sused sa vyfarbil na monštrum, ktoré ju zabilo. V Susienom prípade to však smrťou nekončí. Ocitá sa v zvláštnom svete medzi nebom a zemou, z ktorého pozoruje, ako prebieha pátranie po jej vrahovi a zároveň drží palce členom svojej rodiny, aby jej náhly násilný odchod ustáli. Nie je to jednoduché, otcovi sa zmysel života scvrkol na nájdenie a potrestania vraha, matka sa snaží čo najlepšie zakonzervovať dcérinu pamiatku, až sa v domácom mauzóleu začne dusiť a utečie z neho. Susieini súrodenci sa so stratou svojej sestry snažia vyrovnať úmerne svojmu veku a babička sa snaží udržať rozpadávajúcu sa rodinu pohromade. Toto všetko sleduje Susie z fantastického sveta, v ktorom môže mať človek všetko, na čo si len spomenie – okrem skutočného života.

Zahraničná kritika film neprijala (Na serveri Rotten Tomatoes nazbieral len 32% pozitívnych recenzií). Filmu bola vyčítaná nekonzistencia prechodov medzi realitou a fantastickým svetom, rozprávačský duch, ktorý obohacoval svet Stredozeme, sa niekde vytratil. Striedanie rôznych žánrov počas samotného filmu podchytáva zmätenosť snímku. Napriek tomu je divák schopný nájsť si v ňom „svoje“ scény vizuálnej krásy.

Návrat do Stredozeme

Jacksonove angažmá na prequeli k Pánovi prsteňov siaha už do roku 2006, kedy došlo k súdnym sporom medzi jeho filmovou spoločnosťou Wingnut Films a štúdiom New Line Cinema, predmetom sporu bol nevyplatený zisk z Pána prsteňov. PJ vtedy rezolútne odmietol čo i len myšlienku na spoluprácu na Hobitovi. Potom, čo dosiahli mimosúdne vyrovnanie, Jackson prisľúbil autorskú pomoc a dozor nad dvomi filmami, na ktorých sa dohodli. Režírovať mať Guillermo del Toro.

peter-jackson-the-hobbitViacero komplikácií a nepríjemností spôsobilo niekoľkoročný odklad nakrúcania Hobita, preto del Toro v 2010 opustil pred-produkciu Hobita a štúdio muselo hľadať zaňho náhradu. Vtedy automaticky padala voľba na PJa, ktorý však nechcel upustiť od svojho pôvodného zámeru byť len producentom, no po pár týždňoch horúcich vyjednávaní pristúpil na ponuku štúdia a do Stredozeme sa definitívne vrátil ako režisér.

Pôvodný zámer nakrútiť 2 filmy bol v polovičke roka 2012 nahradený šokujúcou informáciou – z Hobita sa stane trilógia. Rozhodnutie, ktoré pobúrilo väčšinu internetového sveta, a nastolilo otázku, či je útla knižka pre deti, z ktorej vychádza film, dostatočne hutným materiálom pre 3 celovečerné filmy, obhájil samotný Peter Jackson, že nejde o zámer štúdia, ale o rozhodnutie tvorivého tímu (Peter, Fran Walsh, Philippa Boyens), ktorý sa rozhodol do filmu zaradiť toľko drobných detailov, že nakoniec pri predchádzajúcom počte 2 filmov by museli pristúpiť k radikálnemu osekávaniu deja. Vzhľadom k tomu, že druhý film mal predstaviť prepojenie medzi filmovými univerzami Hobita a Pána prsteňov, bola takáto myšlienka nemysliteľná, a z Hobita sa stala trilógia.

Nakrúcanie prebiehalo v novátorskom technologickom štýle – PJ priamo natáčal pomocou 3D kamier s vysokým rozlíšením (Formát 5K, ktorý je podstatne väčší ako konvenčné rozlíšenie 1080 HD) a výsledok si pozeral priamo a sete. Okrem toho štandardný formát 24 FPS (24 filmových políčok za sekundu) nahradil 48 (HRF), čím sa zvýšila ostrosť obrazu, hĺbka a celkové vyznenie filmu.

Počas celej pred-produkcie, samotného nakrúcania aj post-produkcie sa s fanúšikmi delil o znovuobjavený svet Stredozeme prostredníctvom videoblogov. Odkrýval v nich postupne sa nabaľujúcu prácu na trilógii, predstavil postavy, lokácie, vďaka nemu sme sa zoznámili s prácou technikov, maskérov, kostymérov, dozvedeli sme sa veľa o post-produkcii, nahrávaní hudby a o mnohých ďalších veciach, ktoré súvisia s výrobou filmu. Tieto krátke videá, ktoré dokopy dajú vyše hodinu trvajúci film o filme, nepochybne zahrali na nostalgickú strunu nejedného nadšenca Pána prsteňov a dokázali spraviť z Hobita viac osobnejší projekt.

A čo bude potom?

Práce na Hobitovi zaberú Jacksonovi čas minimálne do polovice roka 2014, kedy má v lete premiéru tretí film s podtitulom Cesta tam a zase späť (Neoficiálny slovenský názov). O jeho ďalších projektoch nie je toho veľa známe, rozhodne sa však dá počítať s jeho spoluprácou so Stevenom Spielbergom na animovanej filmovej sérii o belgickom reportérovi Tintinovi. Prvý film, na ktorom sa Jackson podieľal ako producent, pomáhal Spielbergovi s réžiou a dohliadal na prácu vo Weta Digital, mal premiéru v roku 2011 a jeho pokračovanie sa chystá v roku 2015 (The Adventures of Tintin: Prisoners of the Sun).

industry5-15Okrem toho sa PJ zaujíma o prácu neznámych režisérskych budúcich hviezd. Produkoval sci-fi film Neilla Blomkampa District 9 (2009), rodáka z Juhoafrickej republiky. Okrem zaujímavej zápletky (Pred viac ako 20 rokmi došlo k prvému kontaktu mimozemskej civilizácie s ľudstvom. Emzáci boli utečenci z vlastnej planéty. Boli ubytovaní v núdzových domčekoch v juhoafrickom Okrese 9, zatiaľ čo štáty celého sveta sa dohadovali, čo s nimi. A teraz všetkým dochádza trpezlivosť) film ponúka precíznu režisérku prácu a je ukážkou toho, ako sa za malý peniaz dá spraviť veľa muziky.

Cameá

Vo filme Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) ako šialený Santa Claus

Vo filme Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) ako šialený Santa Claus

Peter Jackson patrí do tej kategórie režisérov, ktorí sa s obľubou objavujú na pár sekúnd vo svojich vlastných filmoch. V začiatkoch jeho tvorby to iste bol nedostatok hereckého ambasálu, neskôr to bola záležitosť srdca. Niekedy je jeho postava očividná, niekedy zas je nájdenie jeho osoby výsledkom dlhého skúmania.

V trilógii Pán prsteňov

V trilógii Pán prsteňov


Režijná filmografia:

  • 1976 – The Valley
  • 1987 – Bad Taste (Vesmírni kanibali)
  • 1989 – Meet the Feebles
  • 1992 – Braindead (Živí mŕtvi)
  • 1994 – Heavenly Creatures (Nebeské stvorenia)
  • 1995 – Forgotten Silver (Zabudnuté striebro)
  • 1996 – The Frighteners (Prízraky)
  • 2001 – The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Pán prsteňov: Spoločenstvo Prsteňa)
  • 2002 – The Lord of the Rings: The Two Towers (Pán prsteňov: Dve veže)
  • 2003 – The Lord of the Rings: The Return of the King (Pán prsteňov: Návrat kráľa)
  • 2005 – King Kong
  • 2008 – Crossing the Line
  • 2009 – The Lovely Bones (Pevné puto)
  • 2012 – The Hobbit: An Unexpected Journey (Hobit: Neočakávaná cesta)
  • 2013 – The Hobbit: The Desolation of Smaug
  • 2014 – The Hobbit: There and Back Again

Cena americkej akadémie Oscar:

  • 2004 – Najlepší režisér Návrat kráľa
  • 2004 – Najlepší film Návrat kráľa
  • 2004 – Najlepší adaptovaný scenár Návrat kráľa
  • 2003 – Nominácia Najlepší film Dve veže
  • 2002 – Nominácia Najlepší režisér Spoločenstvo prsteňa
  • 2002 – Nominácia Najlepší film Spoločenstvo prsteňa
  • 2002 – Nominácia Najlepší adaptovaný scenár Spoločenstvo prsteňa
  • 1995 – Nominácia Najlepší scenár Nebeské stvorenia

Cena britskej akadémie filmu a televízie (BAFTA):

  • 2004 – Nominácia Najlepší režisér Návrat kráľa
  • 2004 – Najlepší film Návrat kráľa
  • 2004 – Najlepší adaptovaný scenár Návrat kráľa
  • 2003 – Nominácia Najlepší režisér Dve veže
  • 2003 – Nominácia Najlepší film Dve veže
  • 2002 – Najlepší režisér Spoločenstvo prsteňa
  • 2002 – Najlepší film Spoločenstvo prsteňa
  • 2002 – Nominácia Najlepší adaptovaný scenár Spoločenstvo prsteňa

Directors Guild of America (DGA):

  • 2004 – Najlepší režisér Návrat kráľa
  • 2003 – Nominácia Najlepší režisér Dve veže
  • 2002 – Nominácia Najlepší režisér Spoločenstvo prsteňa

Zlatý Glóbus:

  • 2004 – Najlepší režisér Návrat kráľa
  • 2003 – Nominácia Najlepší režisér Dve veže
  • 2002 – Nominácia Najlepší režisér Spoločenstvo prsteňa

Writers Guild of America (WGA):

  • 2004 – Nominácia Najlepší adaptovaný scenár Návrat kráľa
  • 2002 – Nominácia Najlepší adaptovaný scenár Spoločenstvo prsteňa
  • 1995 – Nominácia Najlepší scenár Nebeské stvorenia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *